Ibland är jag genial!

Hejdå créme fraiche! Hejdå matlagningsgrädde!


Men heeej grekisk/turkisk yoghurt!
Det skulle lagas krämig pasta igår men givetvis hade jag glömt créme fraiche när jag var i butiken. Sneglade på den grekiska yoghurt som blivit över efter senaste tzatzikiladdningen. Problemet med yoghurten är att den lätt kan skära sig om den kokas och trivs egentligen bäst om den bara värms lätt, men hur får man god smak på det hela då?
Så enkelt och så lätt, jag rörde ut någon matsked maizenamjöl i yoghurten och tillsatte sen i stekpannan. Resultatet blev en riktigt härlig krämig pastasås, till och med bättre konsistens än med grädde och créme fraiche. Och till plussidan för yoghurten:
- den är ungefär hälften så billig som créme fraiche/grädde
- fettprocenten är betydligt lägre
- längre hållbarhet

Jag ska bunkra upp med ett par hinkar nästa gång jag handlar. Testa vettja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0